Košík

Váš košík je prázdny

Košík

Váš košík je prázdny
Muž spí v posteli a mobil ma položený na nočnom stolíku

Monitor spánku: výhody a nevýhody

Dátum:

Kategória: Zdravý spánok

O svoje zdravie sa staráme a zaujímame čoraz viac. Je dobre známe, že spánok je pre zdravie a celkovú životnú pohodu nevyhnutný. Zvykneme si merať rôzne parametre zdravia spojené s našim telom. Koľko prijímame potravín, ako sa stravujeme alebo koľko športujeme. Rovnakým spôsobom sa postupne viac a viac zaoberáme aj spánkom, aby bol pre nás, čo najprínosnejší. 

Chceli by ste vedieť viac o svojom spánku? Môžete na to ísť tradične a založiť si spánkový denník... Alebo si zvoliť monitor spánku. Ak ste už o ňom počuli a premýšľate nad jeho kúpou, spísali sme pre vás výhody a nevýhody, ktoré by ste mali poznať. Ak ste o monitore spánku nepočuli, získate základný prehľad.

3 výhody monitoru spánku:

1. Rýchle informácie

Ak začnete používať monitor spánku, dozviete sa o svojom spánku množstvo informácií. V závislosti od konkrétneho prístroja, zistíte dĺžku, kvalitu a typ svojho spánku.

Rôzne typy zariadení o vás zbierajú rôzne údaje. Existujú napríklad aplikácie do smartfónov. Jednoducho si ich stiahnete a nie sú ani príliš drahé. Údaje z nich však nie sú stopercentné, pretože výsledky určujú len na základe vášho pohybu.
 

2. Pomáha zbaviť sa zlých návykov a vytvoriť dobré návyky

Monitorovanie spánku je efektívne, ak chcete zmeniť nejaký aspekt svojho života. Upozorňuje na návyky, dobré i zlé. Keď sa rozhodnete pre monitor spánku, vedome sa rozhodujete pochopiť a možno zmeniť niektoré svoje spánkové návyky.

Výsledky z monitora spánku môžete využiť na to, aby ste prehodnotili svojé aktuálne návyky. Možno spravíte niekoľko zmien, vďaka ktorým sa lepšie vyspíte. Alebo si zavediete rutinu, ktorú ste doteraz nemali.

Prečítajte si viac o tom, ako si zlepšiť návyky a spať lepšie: 10 tipov pre lepší spánok.
 

3. Nevyžaduje si toľko úsilia ako spánkový denník

Tradičnejší spôsob získavania informácii o svojom spánku je vedenie si spánkového denníka. Táto metóda sa už používa roky. Problém je, že denník si musíte pekne každé ráno ručne vyplniť.

Ráno potrebujeme stihnúť množstvo iných vecí a vedenie si denníka nie je z časového hľadiska až také ideálne. Elektronický monitor spánku je v tomto výhodnejší, keďže údaje o vás si zozbiera sám.

S minimom úsilia, viac muziky. 
 

3 nevýhody monitoru spánku:

1. Nutnosť pravidelného používania

Jedna noc nestačí na zhodnotenie celkovej kvality spánku. Preto by ste mali monitor spánku používať dlhšiu dobu. Horšie výsledky jednej noci ešte nemusia znamenať žiadnu katastrofu. 
 

2. Falošný pocit bezpečia

Používanie monitoru môže vytvoriť falošný pocit bezpečia, ak sa spoľahnete čisto na dáta. Dáta do veľkej miery závisia od prístroja, ktorý si vyberiete, a nie všetky sú úplne presné. 

Problém nastáva, ak máte poruchu spánku, ktorú je potrebné riešiť s odborníkom. Podľa výsledkov z monitoru sa môže zdať, že je všetko v poriadku. Lenže monitor sleduje len niektoré aspekty spánku. 

Preto vám odporúčame, aby ste takýto monitor používali rozumne. Pokiaľ máte dlhodobý problém so spánkom, mali by ste navštíviť lekára, aj keď spánkový monitor nevykazuje žiadne odchýlky.
 

3. Prebytok informácií

Dnes sa na nás z každej strany valí množstvo informácií. Niekedy svoje telo sledujeme až moc. Aj vy si myslíte, že priveľa informácií niekedy škodí? Monitorovanie spánku môže skĺznuť k prehnanému sledovaniu svojich návykov, keďže každé ráno na vás čaká nová dávka údajov. 

Nezabudnite, že spánok je prirodzený proces. Nesúťažime o to, kto bude mať ráno lepší výsledok na monitore. Ak spíte dobre a ráno sa cítite oddýchnuto, pravdepodobne monitor spánku ani nepotrebujete. 
 

Čo by ste teda mali robiť?

Ak ste zvedaví a spánok vás zaujíma, môžete si monitor spánku zaobstarať. Určite však údaje neberte doslovne a spoľahnite sa na svoj zdravý rozum a to, čo vám prirodzene hovorí telo.

Ak vás trápi niektorá oblasť spánku, mali by ste sa v prvom rade zamerať na vytvorenie si zdravej a príjemnej rutiny. Pokiaľ máte dobré podmienky, môžete si zdravé návyky vytvoriť bez pomoci prístrojov a meraní.


Zdroje
https://www.psychcongress.com/article/pros-and-cons-sleep-tracking-devices
https://www.sleephealthfoundation.org.au/pdfs/SleepTracker-0215.pdf