Karel Žaludek začal v JYSKu ako brigádnik v roku 2014 a v súčasnosti sa čerstvo teší z pozície oblastného vedúceho. Prečo si vybral práve JYSK, čo je preňho aktuálne najväčšia výzva a akú záľubu oprášil vďaka novej pozícii, sa dočítate v rozhovore.
Karel, začneme klasicky: Prečo práve JYSK?
Od detstva mám skúsenosti s predajom a obchodom, pomáhal som otcovi pri podnikaní a mám od neho veľa skúseností. Otec predával rôzny sortiment, v priebehu rokov sa to vyvíjalo, ako posledné to boli modely na diaľkové ovládanie.
Raz obchodník, navždy obchodník.
Presne tak! Vďaka tomu som mal jasnú predstavu, chcel som prácu spojenú s obchodom. V JYSKu som začal ako brigádnik v predajni v Ostrave, krátko po nástupe som podpísal zmluvu na plný úväzok.
Ako predajný asistent som po chvíli dostal na starosť úsek nábytku, ktorý v tej dobe nebol v dobrom stave. Nebol tam nikto, kto by mal potrebné skúsenosti a venoval sa tomuto úseku. Ja som popravde tiež nemal skúsenosti, ale bral som to ako výzvu. Pomohol mi kolega z inej predajne, ukázal mi základné veci, dal mi rady a tipy. Pomerne rýchlo som si to osvojil a obzeral sa po ďalšej výzve.
Krok po kroku, respektíve výzva po výzve za svojím cieľom (k vedúcej pozícii)?
Najprv som sa stal vedúcim skladu a to už bola extrémna výzva.
Nevedela som, že je to tak náročná pozícia...
Výzva to bola kvôli podmienkam v predajni Ostrava Karolina, kde bol veľmi malý sklad. Ale rokmi sa to zlepšilo. Predajňa prešla rekonštrukciou, vďaka ktorej sa zväčšili priestory a pribudol vonkajší sklad, presnejšie dva veľkokapacitné kontajnery. Neustále sa to vyvíja dopredu a je tu pekne vidieť aj snahu firmy pomôcť a vymyslieť riešenie v komplikovanej situácii.
Tam som už prejavil záujem o vyššiu pozíciu. Mal som svoju víziu a cesta k nej viedla cez SMT program (Store Manager Trainee – vedúci predajne v zácviku).
Kedy si bol v SMT?
Do programu som nastúpil v apríli 2017. Boli sme tam dvaja v pozícii vedúceho skladu a inak samí zástupcovia vedúcich. Ten druhý bol Milan Zmítko, ktorý je dnes Store Supporter a ďalší, koho by som ešte spomenul je Roman Kraváček, ktorý je v súčasnosti DM. Musím povedať, že sme boli silný ročník.
Kedy si dostal vlastnú predajňu?
V podstate ešte v rámci programu. Na jeho konci som nastúpil ako zástupca vedúceho predajne a onedlho som prebral vedenie v predajni Ostrava Zábřeh.
Aké boli začiatky v novej pozícii?
To je veľmi dobrá otázka. Bol to náročný nástup, pretože v predajni bol v tej dobe personálny podstav a zamestnanci už boli vyčerpaní a strácali motiváciu.
Takže ďalšia výzva?
To bola perfektná výzva. Ja som z toho mal v podstate radosť, pretože väčšinou, keď je niekde viditeľný problém, je akákoľvek zmena pekne vidieť. S DM (District Manager) Martinom Kubíkom sme si nastavili priority - prednostne nábor zamestnancov a potom postupné zlepšenie predajne. Od Martina som sa veľa naučil. Keď videl môj záujem, zapojil ma do aktivít nad rámec mojich povinností. V súčasnosti to vidím ako dôležitú časť mojej práce – investovať čas a energiu do ľudí, ktorí o to majú záujem.
Mal si už možnosť niekoho takto viesť?
Ako Store Manager som dočasne viedol aj iné ostravské predajne a pracoval s kolegami tak, aby boli pripravení na prevzatie vedúcej pozície. Je príjemné predávať niekomu skúsenosti, robí to radosť. A ja sa zároveň tiež rád učím od skúsenejších ako som ja, či už je to nadriadený alebo kolega vedľa mňa.
Z toho čo viem a počúvam, ty sa rád učíš a posúvaš. Po troch rokoch ako Store Manager si nastúpil do DMT (District Manager Trainee) programu. Ako sa vedúci predajne dostane do DMT?
Sú dve cesty. Kandidáta môže navrhnúť priamo DM, pretože aj z tejto pozície je potrebné vytvárať zamestnancom príležitosti. Z môjho pohľadu by to mala byť iniciatíva samotného SM. Pretože je to v jeho dobrom zaujme - keď chce, tak sa ozve.
Takže sa ani nemusím pýtať ako to bolo v tvojom prípade..
Ja som sa samozrejme ozval. Ozvať sa je jednoduché. Raz ročne máme PDP (Personal development plan – Osobné hodnotenie a plán rozvoja), čo je skvelá príležitosť. Ak sa to hanbím povedať v priebehu roka, tak si to nechám na PDP k dotazom na ambície.
Čo všetko musí spĺňať zamestnanec ak chce nastúpiť do DMT programu?
Vzhľadom k tomu, že máme nástroje na rozpoznávanie potenciálu, tak by mal spĺňať dané kritériá. Okrem kritérií pre SM, ktorými sú odolnosť, iniciatíva a vedenie ľudí, musí mať DM ešte aj reakcie na spätnú väzbu a schopnosť sebareflexie. Má poznať svoje silné aj slabé stránky a na tých slabých pracovať a eliminovať ich.
DMT program: Školenie o stratégii spoločnosti
Ešte v rámci DMT programu si dostal príležitosť nastúpiť do pozície DM a prevziať svoj distrikt. Čo je pre teba v novej pozícii najväčšia výzva?
Na to je jednoduchá odpoveď. Je to aktuálna personálna situácia, chýbajú nám zamestnanci. To je teraz moja priorita a náboru podlieha všetko. Personálny podstav sa totiž odráža na všetkom – na motivácii, nálade v tíme, na výsledkoch...
To je aktuálne najvyššia priorita a výzva. Aký je tvoj cieľ z dlhodobého hľadiska?
Samozrejme najdôležitejšie je docieliť to, aby som mal spokojné predajne a to sa stane vo chvíli, keď naberieme ľudí do plného stavu. Dôležitú úlohu pri tom teda zohráva aj aktuálna výzva. Potom mám ešte taký svoj osobný cieľ a ten je rovnaký ako pri iných pozíciách – robiť čo najlepšie svoju prácu.
Nová pozícia so sebou určite priniesla aj zmeny v každodennom živote.
Áno, ja som z Havířova, kde stále bývam a trávim tam víkendy so svojou priateľkou, ale cez týždeň som ubytovaný v Tábore. Nepredpokladal som, že dostanem distrikt v rámci môjho bydliska, takže som sa chopil tejto príležitosti a som za to rád. V rámci ubytovania v Tábore mám k dispozícii fitko, takže som sa po nejakom čase vrátil k cvičeniu a je to fajn.
A ukončíme to tiež klasicky – čo ťa na tejto práci baví, čo oceňuješ a čo ťa teší?
Baví ma komunikácia s kolegami a teší ma, keď sú zamestnanci spokojní. Je to jednak výsledok vzájomnej spolupráce a zhody, jednak signál, že to všetko funguje. Ja mám potom dobrý pocit. V rámci novej pozície to za tak krátku dobu nedokážem zhodnotiť, ale mám radosť aj z každého dobrého dňa.
Ďakujem za rozhovor!